Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Personlig Assistent - slav eller en hjälpande hand?

Hur kunde man vara så dum?

Jag går på Personlig Assistent utbildning på folkhögskolan i Mullsjö. Kurserna är suveräna och man lär sig alltid något nytt och intressant.

Finns många saker som kan hända under detta arbete att man måste tänka efter "hur ska jag göra nu?"
T ex: personen kan laga mat och städa själv. Även om det tar lite längre tid att t ex dammsuga sin lägenhet. Hon/han kan plocka in tvätt i maskinen helt själv, samt diska och bädda sin säng. Skulle du då städat, lagat mat och fixa i hennes hem och låta denne person inte behöva göra ett skvatt? Även om personens mamma/pappa ber dig?

Kursen säger: ABSOLUT INTE!

Självklart håller jag med!
En Personlig Assistent är inte anställd för att vara hemmafru, utan hjälpa personen som är i behov av en assistent i vardagen. Alltså hjälpa! inte slava...

Tyvärr så har jag tänkt på ett annat sätt innan. Jag visste väll inte vad en PA va för något igenltigen.
(Även om chefen nu skulle vara en höjdare på att hjärntvätta folk!"
Hur som helst. Nu vet jag och jag ska verkligen tänka på detta i fortsättningen. Tycker bara synd om en del människor som har assistenter och en/flera personer i sin omgivning som låter assistenter behandlas som slavar....

Inlägget skrevs: 2010-11-13 @ 12:53:18





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: