Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Från sticka till 8 månader

När fick du/ni reda på att du va gravid? Hmm.. svårt att minnas... 3 Jan?
Vad blev reaktionen? - Svårt att minnas... Blev otroligt glad och förväntansfull, det va så spännande!
Var barnet planerat? - Både ja och nej.
Hur var dina "40" veckor? - Hade ont av foglossning, dagarna hemma va långa och tråkiga. Andreas jobbade rätt mycket så jag fick mest roa mig själv ;)
Fick du bristningar? - Ja, ganska mycket. Tyvärr.. =(
Hur många veckor och dagar gick du? - 40 + 2 Dagar
Hur mycket gick du upp i vikt? - 15 - 16 Kg
När börja dina värkar sättas igång? - 14 September 23.30
Gick ditt vatten? - Ja, 14 Sep 03.17
Vem hade du med dig på förlossningen? - Andreas
Hur var din förlossning? - Den va lång.. Hade värkar ett dygn innan krystningsvärkarna kom igån. Pga av att narkosläkaren va upptagen fick jag vänta 2 timmar Xtra innan jag fick min ryggmärgsbedövning. När jag väl hade fått den kändes det inte lika jobbigt.  
Hur lång tid tog din förlossning? - Från att vattnet gick till att Leja va ute tog det 45 timmar + 37 minuter.
Hur länge hade du värkar? - 22 timmar + 24 minuter
Hur mycket gick du ner i vikt efter förlossningen? - Alldeles för lite.

Ditt barn

När va barnet planerat att komma?
- 13 September
Vad trodde du det var för kön? - Jag trodde på en pojke.
Blev det en tjej eller kille? - Tjej
Hade du gissat rätt på könet? - Nej
När kom han/hon? - Tisdagen den 15 September 2009
Hur mycket vägde han/hon? - 4010g
Hur lång va han/hon? - 51 cm
Vad fick barnet för namn? - Leja Charita Elise Kristiansson
Vad har ditt barn för stolek på kläder nu? - 74
Sovtider? - 2-3 ggr på dagen + nattsömnen
Hur mycket väger ditt barn nu? - Ca 8.5 Kg
Det senaste utvekligen ditt barn gjort? - Ålar sig fram och försöker resa sig upp mot saker med hjälp av händerna.

Kläder och saker

Vart köper du dina barnkläder?
- H&M
En baby/barnbutik du gillar? - Vet inte..
Nått märke du föredrar? - Inget särsilt.
Vad är favoritplagget ditt barn har? - Hennes fina shorts hon köpte sisst på H&M
Vad är det dyraste ditt barn har? - Vet inte..
Vad har ni för märke på vagnen? - Crescent
Vad har ni för märke på bilbarnstol? - Acta
Senaste du inhandlade? - Välling och barnmatsburkar
Bästa leksaken ditt barn har? -Hon älskar sin gåstol!
Någon sak du VERKLIGEN ska spara? - Oj.. det är mycket, helst allt =)
Om du fick välja

Nytt eller begangnat
- Nytt
Ligg eller sittdel - Sittdel
Sovande eller vaken - Vaken såklart, hon är så otroligt rolig och charmig så man har aldrig tråkigt med henne! Napp eller Snutte - Napp.

Du som förälder

Trivs du med föräldrarollen?
- Jag verkligen! Nästan så man tänker och undrar varför man inte gjort de här innan, men de har ju sina förklaringar ;)
Är du stolt över ditt barn? - Mer än stolt.
Hur ser dina matvanor ut? - hmm.. Kan gå över halva dagen utan att äta något, för de mesta tänker jag inte ens på mat förrens på eftermiddagen... mindre bra.
Stressar du mycket? - Ja, ibland känns det så.
Hur ser dina sovtider ut? - Eftersom Leja sover hela nätterna så får både jag och Andreas våra sovtimmar som vi behöver för att orka och vara pigga o glada föräldrar!
Vad gör du helst en fredag? - Myser med Leja tills hon lägger sig, sen blir de rajtan tajtan! ;) haha
På vilket sett har du förändras? - Hmm.. svårt att säga.. Men tror jag har mognat en hel del. Känns som om jag är mer rädd om nära och kära.
Vad är det första du tänker på när du vaknar? - "haha, Leja, nu bankar hon i bordet igen för att vi ska vakna, dags att gå upp? "
Umgås du mycket med andra föräldrar? - Inte så mycket, hade önskar meer!
Vad är bäst med att fått barn? - Det går ju inte ens beskriva. Min kärlek till Leja är verkligen obeskrivlig, den går bara förklara för personer som själva har barn. Jag kan börja gråta av lycka när jag tänker på min lilla prinsessa!
Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? - Ja vi hjälps åt, det funkar kanon!

Inlägget skrevs: 2010-05-20 @ 23:24:46





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: