Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Kamphund - förbjudas?

"Samtidigt som hundattackerna mot människor ökat kraftigt har också antalet kamphundar vuxit stadigt i Sverige."

http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1832619


Antalet hundattacker i Värmland har tredubblats de senaste sex åren, och så sent som i förra veckan blev en 13-årig flicka biten i benet. En som nu reagerar är hundägaren Sarah Bailey som vill se ett förbud av vissa hundraser. Hennes jack russel Elsa blev näst intill söndersliten av två kamphundar förra året


http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/varmland?videoId=1.1832259

"Finns ingen i hela sverige som har nytta av en sådan hund" Vad menar hon där? ingen i hela sverige som behöver ett vapen? Jag köpte inte Hera för att ha henne till något sådant. Jag köpte henne för att jag tycker rasen är tillgivien, kärleksfull, allroundhund som klarar det mesta och tycker det mesta är kul. Tyckte ni hon själva hade pli på sin hund? Men visst jag håller med, jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Svenskar kan inte ta hand om en hund som denna. De flesta som köper sig en Amstaff/pittbullblandning (Då jag har svårt att tro att så många i sverige faktisgt har renrasiga pittbull) är unga oerfarna människor som aldrig haft hund, men som vill ha något som ser tufft ut att gå med. Hur många hundar ser man inte på blocket som är till salu ytterligare en gång redan som valpar men mest som unghundar då dom börjar bli könsmogna, specielt hanhundar..

Om kamphundar skulle förbjudas, hur skulle det se ut? tror ni inte någon annan ras skulle hamna i deras plats? Hur skulle man göra? Skulle man förbjuda hundraser pga av utseendet? En blandras har ingen stamtavla du kan omöjligt se vad hunden har för raser i sig. Hur skulle du kunna bevisa? Skulle Rottweiler också förbjudas? vilka raser ser ni som "kamphundar?" Nej.. jag tror fler o fler skaffar blandraser då... Sverige har redan massa skitavel. Är där problemet ligger. Folk avlar på sina hundar som dom inte har en aning om hur den funkar i mentalitet i olika situationer. Valparna säljs till ungdomar runt hela sverige för 6 000:- spänn. och köparen åker hem med en liten gullig valp som ser så söt ut utan att ha en jävla aning hur bakgrunden ser ut hon föräldrarna.
Ja, jag har själv en blandras. Men jag visste inte bättre själv då. Skulle jag få göra om mitt köp skulle jag absolut hitta en uppfödare jag känner mig nöjd med och som avlar på just det jag söker.

Läste någonstans, någon gång att om kamphundar förbjuds måste alla kamphundar som redan finns gå ute med kort koppel och munkorg. Varför i hela friden skulle jag sätta på Hera munkorg på en promenad? Har träffat på miljoner hundar på promenader som är av andra rasen som är hel tokiga när vi går förbi. Hera gör ingenting, hon tittar på dom som om de är frå en annan planet. Skulle hon ha munkorg för? patetiskt...

Antalet hundattacker har fördubblats i Västerbotten på 10 år. Kristian Rantas hund blev avlivad efter att både polis och förvaltningdomstol bedömt honom som farlig. Kristian fortsätter nu sin kamp mot vad han anser är en snedvriden bild av så kallade kamphundar.
http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/umea?videoId=1.1832121


Hundattacker mot människor ökar:
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1832618&selId=1.1045368&currPage=0

Medans jag sitter här och skriver kollar jag olika repotage på aftonbladet och tv4. och skriver efterhand jag hittar något som har med detta o göra.
Här hittade jag nyss en Chatt med Fredrik Steen:
http://www.nyhetskanalen.se/1.1832377 - Helt rätt Fredrik! 

Hundägaren Joanna Rothschild i Hammarby sjöstad har två Amstaff-hundar och hotas nu av vräkning om hon inte gör sig av med dem.
http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/stockholm?videoId=1.1833051
Bara för att det finns rötägg som inte ska ha hund är det också andra som drabbas. Lider så med Joanna som står för ett stort Dilemma pga av andras fel.

Nej jag blir så arg på allt detta. Såg just ett inslag om att KD vill förbjuda kamphundar i framtiden. Hade jag vetat detta innan hade jag fan röstat annorlunda. X( 





 



Inlägget skrevs: 2010-09-29 @ 10:26:04

Joanna skrev:

Hej, tack för att du tar upp detta i din blogg. Det var jag som var med på tv och jag uppskattar stödet.



Fin hund ni har!!



2010-09-29 @ 13:15:13

Frida skrev:

Hej Joanna!

Roligt att du kommenterar.

Jätte tråkigt detta med din hund. Det som händer dig får bara inte hända. Dom kan väll endå inte få det att gå igenom?

Hade det hänt mig hade jag själv gärna velat att folk tog upp det i sina bloggar för att fler ska få veta. Folk måste börja tänka själva.



/ Frida



2010-09-29 @ 18:11:03




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: