Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Reptil frågor

Nu måste jag skriva av mig lite.

Ni alla som känner mig vet nog hur reptil intresserad jag är?! ... eller?  Ialf, jag VILL mer än mycket annat ha orm. Men nu är det så att Mullsjö Kommun har en regel som säger att man måste ha tillstånd för att ha orm. Detta tillståndet kan ta några veckor att gå igenom och kostar dessutom minst 2 000 kr (man får betala 750 kr i timmen - besöket tar minst 2 timmar) Hade det inte vart så dyrt hade jag ansökt om detta tillstånd direkt. Grannar måste skriva under papper på att dom tycker det är okej att vi har orm. Hyresvärden måste godta hållning av orm i hans/hennes hus. Personligen tycker jag som orm älskare att denna regeln är fullkomligt onödig och töntig. Antagligen är det så här för att folk tycker att ormar än läskiga för att dom inte har ben och ringlar istället för kryper? Men jag accepterar detta fullt ut. (även om jag är lite smått irriterad över detta) Men som sagt, det accepteras från min sida. Och därför har inte vi orm. Där imot om man skulle ha giftorm tycker jag absolut att tillstånd krävs, man ska kunna visa att man kan hantera djuret, visa att djuret bor i minsta tillåtna terrarie osvosv Men nu är det som det är, giftorm eller inte.

Varför ska andra som håller orm hemma ignorera detta?! Skriv inte att din orm är tam (en orm kan aldrig bli tam! Men därimot kan den känna igen din lukt) skriv inte att du ser när din orm blir ilsk. Har man inte mer vätt i huvudet än att ta ut sin stora orm (minst 5 meter) på allmän utegård och blir sur för att grannarna säger ifrån?! citat från personen "Jag ska sätta mig på deras matta och skita som hämnd!" Vad är det för fjanterier? "Varför bryr ni er det är ju JAG som får skiten om min orm biter eller skadar mig" Om din orm skulle bita dig eller någon annan är det inte alls du som får ta skiten! Det är också vi andra reptil ägare som drabbas. Vill inte att det ska bli som i norge (REPTIL FÖRBUD) Hela min hobby skulle förstöras. Jag skulle bli otroligt ledsen om jag skulle behöva göra mig av med mina älskade ödlor. Det är inte bara ödlor, de är mina familjemedlemmar, min hobby/intresse och jag avgudar dessa små farcinerande djur. Finns inte annat att göra än att acceptera! Det kommer både du och jag längst på.


Vi som är reptilmänniskor - visa att vi kan sköta oss, visa gärna dina reptiler, bjud gärna hem folk för att titta, framstå som en bra ambassadör för reptiler, vi är inte på jakt efter annat än fler medlemmar i reptilhobbyn - Men acceptera andra som inte tycker som du!

Inlägget skrevs: 2010-05-22 @ 21:38:37





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: