Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Förlossningen

Nu har jag länge sagt att jag ska skriva min förlossningsberättelse och nu när Andreas inte är hemma o Leja är nymatad och har somnat är det bäst jag passar på =) ska försöka skriva så gott jag kan och så mycket jag kommer ihåg.

Den 14:e runt kl 03.00 vaknade jag upp av att det knäppte till som en ballong som sprack fast inte så ljudligt då.. det började sippra lite lätt o jag väckte Andreas samtidigt som ag tände lampan och stälde mig upp då forsade det vatten som en flod ur mig, mycket läskigt! blev så jäkla nervös, visst inte om jag skulle skratta eller bli rädd. Allt hände så fort och jag va nog inte vaken helt heller.. sprang till toan och ringde förlossningen. mina värkar hade inte startat så dom gav mig en tid morgonen därpå.

Klockan 10 va vi där och jag blev undersökt och fick åka hem för att invänta värkar.. *suck* vi tog en promenad med hunden och när vi kom hem la jag mig och vilade. Den kvällen satte mina värkar igång, dom blev mer  o mer regelbundna och runt 03.00 åkte vi in till förlossningen igen och väl där inne fick vi ett rum o lite smärtstillande så jag skulle kunna sova. men det va endå inte lätt låg och hade värkar var 5 minut så när man väl hade hunnit slapppna av av en värk kom nästa så höll det på hela dagen.

På förmiddagen runt 11-12 fick jag någon sorts gel så jag skulle öppna mig fortare. Hade efter det dygnet bara öppnat mig knappt 3 cm. Varje värk håll i ca någon minut men den jävla smärtan den minuten va kändes det som 5 minuter eller mer.
Efter ett tag blev vi flyttade till ett förlossningsrum där jag fick sitta i bubbelbad och lyssna på radion, efter det tog jag lustgas och gjorde ytterligare nytt CTG. Värkarna blev bara värre och värre och när jag hade öppnat mig 4 cm ville jag ha ryggmärgsbedövning. Men den enda personen på hela sjukhuset som kunde ge mig det va iväg på ett akutfall så fick ligga 2 timmar xtra pga av det.

Två timmar senare (ingen aning om klockslag) men kan tänka mig klockan va runt 18-19 fick jag min bedövning och efter den kunde jag gå igen, så jag gick liten promenad, passade även på att äta en macka för att Både jag oh Andreas va trötta men endå så full av energi. Man kunde ju inte slappna av heller.

Efter mackan kollade dom hur mycket jag pöppnat mig, 9 cm! =) "yes" då fick man en ny enrgikick och jag vandrade runt i rummet mied min lustgas och dropp stång. När jag hade öppnat mig 10 cm kom krystningarna igång av sig självt, jag kunde inte stoppa kroppens sätt att säga "bebis på väg!" det va heelt otroligt!! krystningsarbetet tog 20 minuter så starkt va det.

Efter många om o men kom hon, (21.55) lilla Leja Elise Charita Kristiansson och hon va ju helt perfekt! bättre än vi någonsin kunde tänka oss! <3 Mamma o Pappa älskar dig Leja.

Lite förlossnigsbilder

första natten på förlosningen

 















/F

Inlägget skrevs: 2009-09-24 @ 20:24:16

Madde skrev:

Hej gumman! Vilka underbara bilder :) Bilderna med lustgasen såg roliga ut :) Haha! Hur är det med dig? Puss&Kram



2009-09-24 @ 20:51:47
URL: http://ilovegabriel.blogg.se/

fam.andersson-lindblad skrev:

det blev en långdragen förlossning, men hoppas du känner dig okej :) grattis till lilltjejen.kram



2009-09-25 @ 10:36:55
URL: http://jimmylotta.blogspot.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: