Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Ny sjukdom

En ny sjukdom har kommit till sverige, främst för Pitbull och Amstaff.. =(

Den kallas Ataxia och är en "ny" sjukdom som sätter sig på hundens nervsystem. Dödlig utgång! När du köper valp så var noga med att båda föräldrarna är testade CLEAR, eller att den ena är clear och den andra är carrier. Då får du ingen sjuk hund.

CLEAR: Fri från sjukdomen
CARRIER: Bär sjukdomen men kan inte utveckla den, kan ge sjuka valpar om du parar den med en annan carrier.
AFFECTED: Hunden bär sjukdomen, ger sjukdomen till sina valpar och kommer att dö av sjukdomen.

Jag får fan ont i magen när jag ser detta.. tänk om Hera har det? känns som ja MÅSTE gå testa henne för de alltså.. den visar sig tydligen på äldre hundar.


"Sjukdomen i detta fall heter Cerebellär Ataxi på svenska och förkortas CA på både svenska och engelska."

Symtomet ataxi uppkommer genom att cerebellum, lillhjärnan, förtvinar. Vilket i sin tur innebär att finmotoriken försvinner och endast "grovstyrning" från storhjärnan kvarstår.



Priska
Uploaded by lana49340


USCH,USCH!!!

/F

Inlägget skrevs: 2009-02-09 @ 20:11:30





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: