Om mig

Mitt namn är Frida, född 88 och bor i Mullsjö tillsammans med min sambo, Andreas. Tillsammans har vi fått en underbar dotter! -Leja. Leja föddes 15 Sep -09. Hon är allt vi önskat oss! Hon betyder allt för oss. Med oss bor också Hunden Hera (AMSTAFF/AMBULLDOG) Och huskatten Sessa. =) Med min blogg vill jag skriva om våran dotters utveckling och hur vardagen som föräldrar kan vara.

Senaste

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Blogglista

Blogglista.se Klicka gärna på knappen för att få min blogg i topp!

Blogglista.se

Norge

Igår berättade min sambo att han läst en artikel i tidningen om en familj som hade åkt till norge med AST liknande hundar. Hundarna blev beslagtagna för att avlivas. (Eftersom Hundrasen är olaglig i norge). Jag tyckte att allt lät så konstigt så jag va tvungen att kolla upp det hela.

För det första ska jag berätta att hundarna va blandraser. Den ena mellan mastiff och staff och den andra va Labrador och rottweiler. båda hundarna LIKNAR en Amstaff =/
Dom blev stoppade i Oslo. Men eftersom dom inte hade papper på hundarna med sig så togs dom till en kennel. så länge dom sitter där kostar det 23.000Kr i MÅNADEN! nu har dom betalat 70 000 kr. om dom inte betalar avlivas hundarna.
http://www.nettavisen.no/dyr/article2783082.ece

hmm.... Hunden är alltså olaglig om den på något sätt liknar en amstaff/Pitbull. Så länge inte du kan visa motsattsen. 
Jag visste inte ens att hundarna va olagliga i norge! Det är något jag helt missat.
Läs här: Text från "Norska Regjeringen.no"

§ 1 Forbud mot farlige hunder
Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.
Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:
a) Pit bull terrier,
b) amerikansk staffordshire terrier,
c) fila brasileiro,
d) toso inu,
e) dogo argentino.
Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold.

När förbudet blev verklighet i norge kan det ju inte vart en insamling av "kamphund" som går till avlivning.. hundarna som är födda måste väll endå leva sina liv??! En av hundarna va ju endå 7 år? Jag kan inte tänka mig att förbudet har funnits längre? Jag vet, och har sett AST/PIT liknande hundar som bor helt lagligt. Sen vet jag inte säkert om hunden gjort något? För då avlivas dom ju iofs.

Ni kan läsa mer om norges hundlagar o regler här: http://www.regjeringen.no/en/dep/jd/Documents-and-publications/Laws-and-rules/reglement/2004/ny-forskrift-om-hunder.html?id=107502

Vet inte ens om det är detta Andreas såg. Jag fattar heller inte norska så bra.. men jag tror jag fattat rätt.. annars får ni rätta mig.








Inlägget skrevs: 2009-12-22 @ 12:19:47





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: